Czy warto unikać glutenu i laktozy?

September 18, 2023
autor:
Daria
Czym w ogóle jest gluten? To białko, które znajdziesz w niektórych zbożach, np. pszenicy, jęczmieniu, życie. Osoby z chorobą trzewną (celiakią) muszą go unikać, ponieważ ich układ odpornościowy reaguje na gluten nieprawidłowo.

Podejrzewam u siebie nietolerancję glutenu - co dalej?

Najważniejsze jest to, aby przed badaniem związanym z nietolerancją glutenu nie rezygnować z produktów, które go zawierają. Badanie wtedy nie będzie wiarygodne. Po wykluczeniu glutenu z diety poziom przeciwciał spada i często wraca do wartości prawidłowych, a kosmki jelitowe regenerują się i osoba z celiakią „wygląda” jak zupełnie zdrowa. Dopiero włączenie glutenu na kilka miesięcy (a więc narażenie się na pogorszenie samopoczucia i nadszarpnięcie zdrowia) pozwoli na prawidłową diagnostykę.

Jak to jest z laktozą?

Laktoza jest cukrem występującym w mleku. Do jej strawienia w organizmie niezbędny jest enzym laktaza. Nietolerancja laktozy występuje już częściej niż glutenu. Jeśli po produktach mlecznych z laktozą czujesz "bulgotanie" w brzuchu, przelewanie, gazy, czasem i biegunkę, to coś może być na rzeczy.

W przypadku nietolerancji laktozy wystarczy zamienić zwykłe mleko na wersję bez laktozy - nie musisz przerzucać się na droższe napoje roślinne. Tak samo z jogurtami oraz twarogiem.

Efektem tego są problemy z wchłanianiem substancji odżywczych, ponieważ kosmki jelitowe za to odpowiedzialne zostają uszkodzone. Ta choroba dotyczy jednak jedynie 1% społeczeństwa.

Dlaczego więc tak dużo osób unika glutenu?

Niestety ten składnik diety stał się demonizowany przez modę na dietę mocno ograniczającą węglowodany. Zdrowe osoby, które nie odczuwają żadnych negatywnych skutków po spożyciu glutenu nie powinny z niego rezygnować. Grozi to zbyt małą ilością spożywanego błonnika oraz witamin i składników mineralnych zawartych w pełnoziarnistych produktach zbożowych.

Ale uwaga - nie zawsze musisz wybierać produkty bez laktozy, które są droższe niż te z laktozą. Np. sery żółte ze względu na proces tworzenia mają znikome ilości laktozy, które Ci nie zaszkodzą nawet, jeśli masz nietolerancję. Nie musisz więc przepłacać i kupować ser żółty bez laktozy. Tak samo jest z masłem, serami pleśniowymi, mozzarellą oraz fetą - one również mają tylko śladowe ilości laktozy i nie musisz kupować wersji bez laktozy.

Jeśli nie masz problemów po produktach z glutenem i laktozą, to nie ma sensu ich eliminować. Możesz narazić się na niedobory witamin i minerałów oraz dostarczać zbyt mało błonnika, który korzystnie wpływa na mikrobiotę jelit oraz układ sercowo-naczyniowy.

Dodatkowo unikanie tych składników może sprawić, że Twoja dieta stanie się niesmaczna i droga. Produkty bezglutenowe oraz bez laktozy są droższe od tych standardowych i niestety często po prostu niesmaczne. A jeśli uwielbiasz pszeniczne pieczywo i makaron to ciężko będzie się przestawić na te bezglutenowe wersje. Jeśli nie masz takiej potrzeby i dobrze się czujesz, to zostaw miejsce na te produkty w swojej diecie.

Pozdrawiam!
Nasz blog

Przeczytaj również

Nasze artykuły o żywności dostarczą Ci cennych informacji i inspiracji, które pomogą Ci podejmować świadome wybory żywieniowe.

Dieta pudełkowa w Szczecinie: Wybierz spośród 13 diet

Odkryj Freshlab - catering dietetyczny w Szczecinie z zróżnicowanymi, zbilansowanymi posiłkami. Wybierz spośród 13 diet, oszczędzaj czas i ciesz się pysznym, zdrowym jedzeniem. Zamów teraz!

Czym jest zasada 80/20 w dietetyce?

80% zdrowej żywności, 20% na przyjemności - zasada 80/20. Catering Dietetyczny Freshlab w Szczecinie pomaga utrzymać równowagę.

Jak jeść mniej słodyczy z pomocą cateringu w Szczecinie?

Codziennie masz dużą ochotę na słodycze? Nie wyobrażasz sobie dnia bez ulubionych ciastek lub batonika? Sprawdź nasze wskazówki i uporaj się z tym problemem!

Jak zacząć zmianę nawyków z pomocą diety pudełkowej w Szczecinie?

Jak zwiększyć prawdopodobieństwo zmiany i utrzymania nawyku przy wsparciu diety pudełkowej w Szczecinie?

5 błędów, przez które ciężko Ci schudnąć

Mamy dla Ciebie 5 najczęstszych żywieniowych błędów, które powodują brak efektów podczas odchudzania.

Jak jeść bardziej intuicyjnie?

"Zmiana nawyków żywieniowych nie musi być trudna. Małe kroki, umiar, poznanie kalorii i dostosowanie do siebie to klucz.

Czym jest błędne koło odchudzania i jak go uniknąć?

Uniknij efektu JoJo! Opuść diety cud, zmień nawyki na stałe. Diety to pułapka, ucz się zdrowego odżywiania dla sukcesu.

Jak poradzić sobie z podjadaniem?

Podjadanie to nie tylko brak woli, ale i złe nawyki żywieniowe. Odkryj wpływ snu, kalorii i posiłków na apetyt.