Czym jest błędne koło odchudzania i jak go uniknąć?

September 18, 2023
autor:
Daria
Czy wiesz, że tylko 20% osób utrzymuje efekty odchudzania? Czyli wychodzi na to, że aż 4 na 5 osób odchudzających się dopada efekt JoJo!

Główną przyczyną są popularne "diety cud", które oferują szybki spadek masy ciała. I owszem, tego nie można im odebrać - waga szybko leci w dół. Tylko co potem? Powrót do starych nawyków, przez które już raz było się na diecie. Jak więc zapobiec efektowi JoJo? Jedyną gwarancją trwałego efektu jest zmiana nawyków żywieniowych. Zostaną one już z Tobą na zawsze, a to oznacza, że pożegnasz restrykcyjne diety i odmawianie sobie ulubionych potraw.

Dlaczego popularne diety są nieskuteczne?

Przede wszystkim: są mocno eliminacyjne. Każda popularna dieta odchudzająca nakazuje eliminację jakiejś grupy produktów (lub kilku grup). Ich zasady wmawiają, że od pieczywa się tyje, a pizza to już w ogóle zło nad złem.

Kolejną wadą jest to, że nie uczą rozsądnego odżywiania, a oferują sztywne reguły. Po zakończeniu stosowania zasad diety i osiągnięciu swojego celu nie wiadomo, co dalej robić. I następuje powrót do odżywiania sprzed diety, przez co masa ciała wraca do tej sprzed odchudzania lub jeszcze bardziej się zwiększa.

Dodatkowo, często niedokładne przestrzeganie zasad diety wiąże się z wyrzutami sumienia. I zaczyna się myślenie: nie podołałam, jestem do kitu, nawet nie mogę kilku tygodni wytrzymać...

To nie może się udać.

Myślenie o diecie, którą trzeba odbębnić i będzie spokój, zamień na zmianę nawyków, która będzie z Tobą do końca życia. Niech odchudzanie stanie się tylko skutkiem ubocznym smacznych, ale kontrolowanych posiłków.

W przeciwnym razie możesz popaść w błędne koło odchudzania, z którego ciężko później zrobić krok w inną stronę.

Krótko mówiąc: jest to nakładanie sporych ograniczeń i zmiana swojego sposobu odżywiania z dnia na dzień o 180 stopni. Później ciężko jest wytrwać w tych postanowieniach. Człowiek chodzi głodny, zły i sfrustrowany tym, że nie może zjeść pysznych produktów, które do tej pory towarzyszyły mu na co dzień.

I przychodzi porzucenie tego wszystkiego. Ciężko jest wytrwać na postanowieniach, które oprócz tego, że przynoszą efekty podczas ważenia, to są źródłem podirytowania i głodu. A skutkiem tej frustracji będzie w końcu "rzucenie się" na produkty zakazane, o których myślało się przez cały czas trwania diety.

No i na końcu przyjdą wyrzuty sumienia. "Nie udało się wytrwać, jestem za słaba, poddałam się". To one powodują, że znów zaczynasz nakładać na siebie zakazy i restrykcje. I tutaj koło zaczyna się kręcić od nowa:

Zaczyna się od nakładania na siebie zbyt dużych restrykcji. Należą do nich np.:

  • diety o bardzo niskich kalorycznościach,
  • diety mocno ograniczające niektóre produkty,
  • stosowanie postów,
  • diety oczyszczające,
  • całkowita rezygnacja z ulubionych słodyczy i innych przekąsek.

Jak uniknąć błędnego koła odchudzania?

👉 Dostosuj dietę pod siebie i swoje możliwości. Nie eliminuj produktów, bez których nie wyobrażasz sobie dnia. Lepiej ograniczać ich ilość, niż całkiem odrzucać;

👉 Postaraj się, aby odchudzanie było skutkiem ubocznym zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze;

👉 Pamiętaj, że zakazy w dietach nie są dobre. Im większe restrykcje nakładasz, tym większa szansa na to, że skończysz zła na siebie za brak wytrwałości.

Pozdrawiam!
Nasz blog

Przeczytaj również

Nasze artykuły o żywności dostarczą Ci cennych informacji i inspiracji, które pomogą Ci podejmować świadome wybory żywieniowe.

Dieta pudełkowa w Szczecinie: Wybierz spośród 13 diet

Odkryj Freshlab - catering dietetyczny w Szczecinie z zróżnicowanymi, zbilansowanymi posiłkami. Wybierz spośród 13 diet, oszczędzaj czas i ciesz się pysznym, zdrowym jedzeniem. Zamów teraz!

Czym jest zasada 80/20 w dietetyce?

80% zdrowej żywności, 20% na przyjemności - zasada 80/20. Catering Dietetyczny Freshlab w Szczecinie pomaga utrzymać równowagę.

Jak jeść mniej słodyczy z pomocą cateringu w Szczecinie?

Codziennie masz dużą ochotę na słodycze? Nie wyobrażasz sobie dnia bez ulubionych ciastek lub batonika? Sprawdź nasze wskazówki i uporaj się z tym problemem!

Jak zacząć zmianę nawyków z pomocą diety pudełkowej w Szczecinie?

Jak zwiększyć prawdopodobieństwo zmiany i utrzymania nawyku przy wsparciu diety pudełkowej w Szczecinie?

5 błędów, przez które ciężko Ci schudnąć

Mamy dla Ciebie 5 najczęstszych żywieniowych błędów, które powodują brak efektów podczas odchudzania.

Czy warto unikać glutenu i laktozy?

Podejrzewasz nietolerancję glutenu? Badania są ważne. W nietolerancji laktozy, mleko bez laktozy to dobre rozwiązanie.

Jak jeść bardziej intuicyjnie?

"Zmiana nawyków żywieniowych nie musi być trudna. Małe kroki, umiar, poznanie kalorii i dostosowanie do siebie to klucz.

Jak poradzić sobie z podjadaniem?

Podjadanie to nie tylko brak woli, ale i złe nawyki żywieniowe. Odkryj wpływ snu, kalorii i posiłków na apetyt.