Czym jest zasada 80/20 w dietetyce?

November 8, 2023
autor:
Daria

Nie musisz eliminować z diety ulubionych, ale jednak mało wartościowych produktów i potraw. Od tego jest zasada 80/20, która jest idealnym rozwiązaniem do dążenia po zdrowie bez wyrzeczeń. Polega ona dokładnie na tym, że 80% produktów dostarczanych w ciągu dnia to produkty wartościowe, a pozostałe 20% to nasze małe zachcianki w postaci batonika czy lodów.

Jak to wygląda w praktyce?

Powiedzmy, że Twoje całkowite zapotrzebowanie energetyczne to 2000 kcal. 80% z tego to 1600 kcal – tyle energii w ciągu dnia powinno pochodzić z produktów wartościowych i odżywczych.

Pozostałe 20%

czyli 400 kcal możesz wykorzystać na produkty mało wartościowe, o niskiej wartości odżywczej. 400 kcal to np. jeden pączek dziennie – tak wygląda rozsądne podejście do diety 😊

Co ciekawe, więcej efektów osiągniesz pozwalając sobie codziennie na jakąś odskocznię, niż mając restrykcyjne podejście i odrzucając wszelkie słodkości czy przekąski. Jak od razu narzucisz sobie zbyt duże zmiany, to w końcu nadejdzie dzień, w którym skumuluje się Twoja frustracja i powiesz dość – ciężko Ci będzie dłużej utrzymywać swoją dietę, zakończysz ją i sięgniesz po jeszcze większą ilość słodyczy niż przed rozpoczęciem diety redukcyjnej.

Jeśli Twoje odżywianie jest aktualnie na poziomie, w którym masz na odwrót: 20% to zdrowe produkty, a 80% niezdrowe, to spróbuj przez pierwszy tydzień przerzucić się na system 50/50. 50% posiłków to wartościowe i odżywcze, a 50% to te mniej zdrowe. Z tygodnia na tydzień zmieniać proporcje aż wreszcie dotrzesz do 80/20.

Pozdrawiam!
Nasz blog

Przeczytaj również

Nasze artykuły o żywności dostarczą Ci cennych informacji i inspiracji, które pomogą Ci podejmować świadome wybory żywieniowe.

Dieta pudełkowa w Szczecinie: Wybierz spośród 13 diet

Odkryj Freshlab - catering dietetyczny w Szczecinie z zróżnicowanymi, zbilansowanymi posiłkami. Wybierz spośród 13 diet, oszczędzaj czas i ciesz się pysznym, zdrowym jedzeniem. Zamów teraz!

Jak jeść mniej słodyczy z pomocą cateringu w Szczecinie?

Codziennie masz dużą ochotę na słodycze? Nie wyobrażasz sobie dnia bez ulubionych ciastek lub batonika? Sprawdź nasze wskazówki i uporaj się z tym problemem!

Jak zacząć zmianę nawyków z pomocą diety pudełkowej w Szczecinie?

Jak zwiększyć prawdopodobieństwo zmiany i utrzymania nawyku przy wsparciu diety pudełkowej w Szczecinie?

5 błędów, przez które ciężko Ci schudnąć

Mamy dla Ciebie 5 najczęstszych żywieniowych błędów, które powodują brak efektów podczas odchudzania.

Czy warto unikać glutenu i laktozy?

Podejrzewasz nietolerancję glutenu? Badania są ważne. W nietolerancji laktozy, mleko bez laktozy to dobre rozwiązanie.

Jak jeść bardziej intuicyjnie?

"Zmiana nawyków żywieniowych nie musi być trudna. Małe kroki, umiar, poznanie kalorii i dostosowanie do siebie to klucz.

Czym jest błędne koło odchudzania i jak go uniknąć?

Uniknij efektu JoJo! Opuść diety cud, zmień nawyki na stałe. Diety to pułapka, ucz się zdrowego odżywiania dla sukcesu.

Jak poradzić sobie z podjadaniem?

Podjadanie to nie tylko brak woli, ale i złe nawyki żywieniowe. Odkryj wpływ snu, kalorii i posiłków na apetyt.